SVETKOVINA ISUSOVA ROĐENJA U POŽEGI

Na svetkovinu Božića, 25. prosinca 2023. požeški biskup Antun Škvorčević predvodio je svečano euharistijsko slavlje u požeškoj Katedrali u zajedništvu sa svećenicima djelatnima u središnjim biskupijskim ustanovama i župi sv. Terezije te vjernicima grada Požege, među kojima je bio i gradonačelnik Željko Glavić. Pozdravljajući sudionike slavlja, biskup Antun im je čestitao svetkovinu Isusova rođenja, ustvrdivši da nam je Bog u njem otkrio tko je on za nas i tko smo mi Bogu. Kazao je da danas zajedno sa svima nazočnima izražava radost i zahvalnost Bogu što nas je tako visoko uzdigao, u Isusu Kristu nas je posinio, te smo svi u njemu primili dostojanstvo Božjih sinova i kćeri. Rekao je da želimo u pokajanju pred Boga iznijeti naše slabosti i grijehe, da nas on očisti kako bismo mogli dostojno slaviti otajstvo Isusova rođenja i svoga posinjenja. Pozvao je sudionike slavlja neka to učine na božićni način, pjevajući pjesmu „Kyrie eleison“.

U homiliji biskup Antun je upitao prisutne u katedrali jesu li primijetili, kako se u slučaju određenog događaja pojave neki koji znadu protumačiti što se zapravo zbilo. Za primjer je naveo saobraćajnu nesreću, kazavši da na mjesto njezina događaja redovito dolaze različiti stručnjaci – liječnici, policajci, pravnici i drugi – koji nastoje osvijetliti događaj s polazišta svoje struke te njihov prikaz ostaje uvijek djelomičan. No, riječ koja slijedi nakon njihovih stručnih analiza upućuje na ono što je više od pojavnosti događaja, stavlja ga u odnos sa širom stvarnošću kojoj on pripada, otvara pogled u njegovu cjelovitost, otkriva njegov uzročno posljedični smisao, ustvrdio je biskup. Izrazio je uvjerenje da sudionici slavlja u tom smislu naslućuju zašto evanđelist Ivan u današnjem evanđelju govori o rođenju Isusovu kao o događaju riječi. Kazao je da je Isus Krist vječna Božja Riječ, u kojoj sve ima život i koja je u određenom trenutku povijesti snagom Duha Svetoga postala čovjekom, da bismo u toj Riječi doznali tko smo i koji je smisao našeg postojanja. Po njoj je sve stvoreno te se sva stvarnost nalazi u sasvim posebnom odnosu prema njemu i radi toga u njemu možemo spoznati njezinu cjelovitu istinu i smisao. Nema druge svemirske točke u kojoj bismo mogli bolje „pročitati“ što je smisao čovjekova postojanja i stvarnosti oko njega, kazao je biskup.

Pozvao je sudionike slavlja neka ne ostanu samo na razinama naših ljudskih riječi, po čijoj se ograničenosti nalazimo u određenom mraku, nego da se ovog Božića nastoje prepoznati u Isusu Kristu, utjelovljenoj Božjoj Riječi, koja unosi svjetlo i smisao u naše živote. Istaknuo je kako je u Hrvatskoj odveć negativnih, ružnih riječi, kojima prosuđujemo ljude sa svojih uskih a nerijetko i uskogrudnih polazišta, uvjeravajući jedni druge da je kod nas sve nevaljalo i loše, ustvrdio je biskup. Za razliku od takvih ljudi koji ne vide dobro stvarnost oko sebe i ne prepoznaju njezin smisao kršćani vjeruju da je Riječ po kojoj je sve stvoreno čovjekom postala i da on u Isusu Kristu nije tek neka ideja, nego Božji projekt koji je u njemu dobio svoju puninu, uzdignut na dostojanstvo sinova i kćeri Božjih. Kad se propitujemo kako našu svakodnevicu živjeti polazeći od Isusa Krista kao Božje riječi, stavljajući sebe u odnos s njime, nalazimo se na točnom motrištu s kojeg se najbolje vidi tko je čovjek, koji je domet njegova postojanja, njegov smisao u okviru svega postojećega, utvrdio je biskup. Polazeći od Isusa Krista kao od središnje svemirske odnosne točke, otkrivamo stvarnost u njezinoj cjelovitosti i smislu, utvrđujemo je u onim dimenzijama koje joj je dao Bog u utjelovljenom Sinu svome. Pozvao je sudionike slavlja neka danas na Božić odluče da neće pripovijedati neke svoje zle, negativne, loše i nepravedne riječi o drugim ljudima, nego ih vrednovati u onoj istinskoj Riječi koja je Isus Krist, i prihvaćati ih u velikom dostojanstvu koje im je Bog dodijelio po utjelovljenomu Sinu svome.

Stavljajući svu stvarnost u odnos s Isusom Kristom, pronalazimo Božju istinu i o aktualnoj situaciji u Hrvatskoj i cijelom svijetu, koji pritisnut teškim ratovima najviše u ovom trenutku vapi za mirom među ljudima i narodima, kao i u našim srcima, ustvrdio je biskup. Kazao je da je trenutačno dramatično pitanje kako spriječiti ratove i kako doći do trajnog i pravednog mira, da ljudi ne pogibaju uzaludno i besmisleno te razarana mnoga teško stečena dobra. Potaknuo je sudionike slavlja da se tim pitanjem temeljitije upoznaju čitanjem njegove ovogodišnje Božićne poruke pod naslovom: „Ljubav će se i vjernost sastati, pravda i mir zagrliti (Ps 83,1), tiskane u biskupijskom glasilu „Zajedništvo“. Biskup se ograničio prikazati im samo završni ulomak Poruke, u kojem kaže: »Nasuprot miru, izgrađivanom političkim i vojnim putem, anđeli su u Betlehemu nad štalicom navijestili mir koji Isus ostvaruje: „Slava na visinama Bogu, a na zemlji mir ljudima, miljenicima njegovim!“ (Lk 2,14). Radi se o miru koji samo Isus može dati: „Mir vam ostavljam, mir vam svoj dajem. Dajem vam ga, ali ne kao što svijet daje“ (Iv 14,27). „Mir će biti djelo pravde“, najavio je prorok Izaija (Iz 32,17). Ostvario ga je Isus Krist svojom žrtvom na križu, pomirivši ljude s Bogom i međusobno. To je pravednost koja stvara mir na temelju ljubavi što nadilazi retributivnu, uzvratnu pravednost i omogućuje svakom čovjeku status jednakog sina i kćeri Božje. Ona je veća od zakonske pravednosti te se na nju odnose Isusove riječi: „Ne bude li pravednost vaša veća od pravednosti pismoznanaca i farizeja, ne, nećete ući u kraljevstvo nebesko“ (Mt 5,20). Na dan svog uskrsnuća Isus je dao apostolima Duha praštanja, uspostavio Crkvu u njezinu služenju miru na taj način da snagom Duha Svetoga u njegovo ime oprašta grijehe, privodi ljude k obraćenju srca, potiče ih na opredjeljenje slobode po čestitu životu u služenju ljudima, napose najslabijima i najmanjima. Tim putem „šalom“ kao punina Božjih dobara u njegovu kraljevstvu početno je prisutan ovdje na zemlji. Mir nametnut silom oružja nije moguće održati bez djela pravde s naslova ljubavi, koja je milosrdna, oprašta i pomiruje.

Upravo je to razlog zbog kojeg je potrebno i ovog Božića navijestiti radosnu vijest o Isusovu rođenju i u ratom razdiranoj Isusovoj domovini i u Ukrajini. Da oni koji odlučuju o ratu i miru u tim zemljama spoznaju kako se nastojanjem oko pravde za svakog građanina na najbolji način izgrađuje mir te da je moguće zaustaviti rat koji nanosi nepravde svima i ne može biti temelj trajnijeg mira. To vrijedi i za naše hrvatsko društvo, na obiteljskoj, javnoj, političkoj, prosvjetnoj, kulturnoj, gospodarskoj i drugim razinama. Božić je prava prigoda da ponovno poslušamo riječi psalmiste kojima opisuje ono što se zbilo u Isusu Kristu i da se obnovimo u svijesti kako su se pravda i mir u njemu zagrlili: „Da poslušam što mi to Gospodin govori: Gospodin obećava mir narodu svomu. Zaista, blizu je njegovo spasenje onima koji ga se boje, i slava će njegova prebivati u zemlji našoj. Ljubav će se i vjernost sastati, Pravda i Mir zagrliti. Vjernost će nicat iz zemlje, Pravda će gledat s nebesa. I Gospodin će dati sreću, i zemlja naša urod svoj. Pravda će stupati pred njim, a Mir tragom stopa njegovih.“ (Ps 83,9–14)«, zaključio je biskup Antun. Svim sudionicima slavlja od srca je čestitao Božić, uz molitvu da se po vjernosti Isusu Kristu i u njihovu životu zagrle pravda i mir kao temelj istinske slobode i ljudskog dostojanstva.

Na svršetku svete mise poželio je nazočnima da njihova srca ovoga svetog božićnog dana budu ispunjena mirom i radošću, darovima Novorođenoga, te je na sve njih zazvao Božji blagoslov.